in

Mi a paleolit étrend és mi a lényege a paleo diétának?

Miként nevéből is ered, a paleolit diéta az őskori táplálkozásra vezethető vissza, amikor még nem voltak háziasítva az állatok és a mezőgazdasági termelés is ismeretlen volt. Akkoriban kizárólag gyűjtögetéssel, halászattal és vadászattal jutottak élelemhez az emberek, tehát ismeretlenek voltak mindazok az alapanyagok, és ételek, melyek modern korunk természetes velejárói.

Legtöbbször sovány húsok, zöldségek és gyümölcsök kerültek az asztalra, de a tojás és a magok is sokszor szerepeltek az étkezések elemei között.

A paleolit diéta napjainkban sokat emlegetett kétségkívül hatékony módszer

Ez az étkezési módszer népszerűségét annak köszönheti, hogy tulajdonképpen a tiszta táplálkozás alapelveit tartja szem előtt. Napjainkban az elhízásért legtöbbször a finomított szénhidrátok tehetőek felelőssé, és számos olyan alapanyag is sorakozik a boltok polcain, melyek szintén káros hatással vannak általános egészségi állapotunkra.

A paleolit étrend mindezeket kizárja azzal, hogy pontosan meghatározza, mely alapanyagok fogyaszthatóak. A gabonafélék, a finomított só és cukor, a hüvelyesek, a klasszikus étolaj tiltólistásak. Nem mindegy az sem, milyen forrásból visszük be a folyadékot. Elsősorban vizet szabad inni, de a tea is belefér még.

Nem mindegy miként készítjük el ételeinket akkor, ha a paleo étrendet követjük

Mivel az ősember rendszerint nyersen fogyasztotta a zöldségeket és gyümölcsöket, ezért legjobb, ha mi is így teszünk. Az étkezések nagy részét a húsfogyasztás teszi ki, de mindenkinek saját magának érdemes beállítani, hogy mennyit esik jól ebből magához venni. A nyers zöldségek már csak azért is rendkívül hasznosak a szervezet számára, mert ezekben még minden értékes mikroelem benne van. A főzéssel ezek nagy része elpusztulna.

Nem kell lemondani a tojásról sem, melynek felhasználásával rendkívül ízletes finomságok készíthetőek. Gondoljunk csak egy jó lecsóra, mely teljesen elkészíthető a paleo étrend alapelveit betartva. A tejet helyettesíthetjük a mindennapokban például kókusztejjel vagy mandulatejjel, a lisztet pedig felválthatjuk csonthéjasokból készített változattal. Édesítés gyanánt a modern édesítőszerek mellett a banán is remek választásnak bizonyul.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy az étkezés ilyen módon történő átalakításával sokat tehetünk saját egészségünk érdekében. A nyers alapanyagoknál kevés hasznosabb létezik, ráadásul a nagymennyiségű fehérjének köszönhetően a plusz kilóktól is egyszerűbben szabadulhatunk meg.

A paleolit étrend nem az éhezésről szól

Az alacsony kalóriatartalmú zöldségekkel bármikor jól lakhatunk. A megfelelő alapanyagokból, a megengedett módon történő elkészítéssel természetes édességek is az asztalra kerülhetnek. A magvaknak köszönhetően pedig szív-és érrendszerünk is jobb állapotba kerül majd. Ne feledkezzünk meg arról, hogy valóban azok vagyunk, amit megeszünk.

A legtöbb diéta ott bukik meg, hogy a szervezet nem jut elegendő tápanyaghoz és így vitaminhiányos állapot alakul ki. Az alapvető vitaminok és ásványi anyagok hiánya akár komoly betegségeket, pszichés és testi tüneteket is produkálhat, ezért a teljes értékű, tiszta étkezésre célszerű törekedni. Ezt kaphatjuk meg a paleo diétától, mely ma már hazánkban is számos követőt tudhat magáénak.

Receptkönyvekkel, online receptekkel és kifejezetten paleo ételeket kínáló vendéglátóhelyekkel is szép számmal találkozhatunk. Mindezeknek tudatában biztosak lehetünk abban, hogy komolyabb lemondások nélkül próbálhatjuk ki a módszert. A jó közérzet és az energikusság pedig talán elegendő indoknak számítanak ahhoz, hogy maradjunk is a paleo étrendnél.